Miért fontos a stratégia?

Miért fontos a stratégia, a küldetés és a taktika?

A kis cégek vezetőinek némelyike tévesen úgy vélekedik, a küldetés, avagy a misszió csak a nagy vállalatoknak fontos és hasznos. Egy kis cég esetén nagyzoló és hasztalan a kimondása: nekünk küldetésünk van. Néhányan úgy vélik a stratégia és a lépések taktikai tervezése csak nagyban működik jól, és kicsiben időpocséklás, mert tarthatatlan vagy úgyis ad hoc alakítható. Szerintünk nagyon nagyot tévednek, s röviden, de szeretnénk bemutatni miért.

Gondoljuk csak végig ezt az elvet, hogy miért tartjuk téves gondolkozásnak a fentieket, miszerint a stratégia és küldetés csak a nagyvállalatok velejárója. Kezdjük az élet egyszerű példáival:

Vásárlási lista: Amikor elmennek a boltba az emberek, jelentős részük listát készít a bevásárláshoz (cél), hogy biztosan azt vegye meg, amire szüksége van, vagy legalábbis annyit minimum megvegyen.

  • Te szoktál listát készíteni, megnézed mi hiányzik otthon mielőtt boltba mész?
  • Vagy van előre felvázolt elképzelésed milyen ruhát, elektronikai cikket szeretnél, amikor az adott üzletbe ellátogatsz?

Térkép és útvonal: Amikor elmész egy ismeretlen helyre, vélhetően megnézed a térképen, hol van az az utca, vagy az a természeti pont ahová tartasz (cél). Igen nagy eséllyel végig is fut a fejedben, hogy hasznos lenne, ha útvonalat terveznél hozzá, és még nagyobb eséllyel meg is teszed azt annak érdekében, hogy a leggyorsabban, a legkényelmesebben vagy problémamentesen odaérj. Autó utaknál még virtuális segédet is fogadsz aki navigál, aki jelzi a dugókat. (stratégia és taktika).

A cselekvés és indoklása: Amikor megkérdezik tőled, mit csinálsz éppen, a kérdező számára elmondod azt a lehető legegyszerűbben (folyamatod, lépéseid), és ha valóban tisztában vagy vele mi a célod és hogy éred el azt, azt is megosztod önkéntelen, hogy miért teszed, azt amit teszel, tehát indoklod a cselekvést.


Látható, hogy mindennapokban alkalmazzunk tervezési módszereket. Mindig a vágy, a cél meghatározásával kezdjük, hisz ez indokolja Miért tesszük azt, amit - ezeket nevezhetjük célnak, missziónak, küldetésnek. Eztán fel szoktuk állítani annak a menetét, ahogy mi látjuk a lehetőségét a kívánt cél elérésének - tehát alkotunk egy úgynevezett stratégiát, mely a Hogyan kérdés re ad megoldást. A stratégiánk folyamatának egyes lépéseit részletesen végiggondoljuk, a felállítjuk a cselekvési tervünket, a részletes taktikának, ezek a Mikéntre adnak választ. Ezt az elemző lépésre bontó, tervező szemléletet már bátran nevezhetjük feladat orientált folyamat szemléletű megközelítésnek, tervezésnek.

Ha ilyen egyszerű, és a mindennapi esetekben alkalmazzuk ezt, akkor kijelenthető, hogy hasznosak az ember számára. Sőt, ezzel már azt is szemléltettük, hogy nem csak a nagy cégek számára eredményes eszköz a stratégiai tervezés és a célirányos jövőkép és működés megfogalmazása, tervezése. Ha a magánéletben működik, a nagy vállalatoknál működik, akkor pont a kis és közép vállalkozásoknál ne működne?

A céged vezetésének mozgató rugója a célod. Ennek a folyamatnak pont úgy kellene, hogy működjön mint a fenti egyszerű példák kooperációja. A stratégia, a küldetés, a célok, a bejárt és bejárandó út, a feladatok részletezése mind-mind fontos vállalatvezetési elemek, információk és cselekvések együttműködő részei. Ha ismered a küldetésed, van célod, ahova el akarsz jutni, van missziód amit el akarsz érni, akkor tudsz építeni hozzá megvalósítási tervet. Akármilyen távoli is az a cél jelenleg, meg tudod tervezni a felé vezető utat, és meg tudod határozni a lépéseket, amikkel vélhetően eléred a célod.

Bármely cselekvésére tervezed meg stratégiád (teljes vállalati stratégia, részleg stratégia vagy a projekt stratégiája), azt annak érdekében teszed, hogy a célod végrehajtásának módjait feltárd. Ehhez meg kell értsd a saját folyamataid, a saját eszközeid, lehetőségeid és a környezet adta tér befolyásoló hatásait. A végrehajtott cselekvések sora azaz az akciótervek, a taktika pedig a konkrét megvalósítást fogja feltárni. És mindezt az indokolja, hogy elérd vállalkozásod célkitűzéseit, hogy megvalósítsd a te és céged misszióját.

Jó de nincs tapasztalatod ebben - mi segítünk abban, hogy elindulj!

Látogass el üzletimodell workshopunkra, és tanulj e-learning platformunkon! A workshopunkon részletesen megtanulhatod a stratégia alkotásának fontosságát, általunk ajánlott fajtáját és módszertanát, a stratégia részterületeit, a stratégia felülvizsgálatát, átalakítását. S ezt követően megismerkedhetsz az üzleti modell tervezés menetével is, ahol a mélyebb taktikai tervezéshez szükséges üzleti modell elemek részleteinek feltárását is megtanítjuk neked. Mindezekhez a strategyzer canvasokat használjuk, a könnyed és játékos tervezés megvalósításának érdekében.

Bővebb információ és JELENTKEZÉS WORKSHOPUNKRA!