A HAZAI LEGJOBB WEBSHOPOK

MOST AJÁNDÉK GYAKORLATI FELADAT LEÍRÁSSAL

A HAZAI LEGJOBB WEBSHOPOK

A digitális üzlet (digital business) nem tévesztendő össze a digitális kereskedelemmel (digital commerce vagy ecommerce)! Míg az előbbi az üzletvezetés, azaz a leadership-ről vagy menedzsmentről és a döntésekről szól, ahol látnod kell a célt és az összképet, a másik kifejezetten kereskedelmi tevékenység (mely csak egy kis szegmense az egésznek). Mi a digitális üzlet területére fókuszálunk képzéseinken, de most kicsit az e-kereskedelemről szeretnénk szót ejteni.

Sőt még egy számodra hasznos gyakorlatot is összeállítottunk neked és csapatodnak, amit végigvihettek. Ezt az egyszerű, de annál hatékonyabb gyakorlatot azon olvasóinknak ajánljuk, akik rendelkeznek webshoppal vagy terveznek bevezetni ilyen e-kereskedelmi megoldást.

De mindenek előtt nézzük meg, melyek a legsikeresebb itthoni webshopokat 2018-ban.


A GKI Digital 2018-ban negyedik alkalommal publikálja a hazai online kiskereskedelem 10 legnagyobb szereplőjének rangsorát. Ajánljuk, hogy olvasd el a cikket is - melyet a GKI Digital oldalán ITT találsz meg, hiszen hasznos elemzési információkat tartalmaz.


(Forrás: https://gkidigital.hu/2018/08/15/e-toplista-2018/)

GYAKORLAT - Webshopok, e-kereskedelem témafeldolgozás

Szükséges eszközök: papír, ceruza, vagy digitális jegyzetelés lehetősége, csoportmunka esetén postitek, jelölők és fehér tábla.

Létszám: legalább 1 fő, vagy kis csoport (max 6 fő), vezetőknek, közép vagy ágazati vezetőknek, teameknek, interdiszciplináris csoportoknak.

Menete: egyéni munkavégzés > majd csoportos egyeztetés > delegálás > szakértői egyeztetés és megvalósítás

Minimum idő, amit rá kel szánnod: 2 óra - 1 nap (részletességtől függ), projekt munka és nagy részletességű kutatás / fejlesztés formában több napot is igénybe vehet.

Cél: Webshopokkal kapcsolatos megfigyelések és ezen adatok elemzése, felhasználása a cég e-kereskedelmi megvalósításának javítására.

Nehézségi szint: könnyű, kezdő szint

0. feladat: Készíts elő lapot, tollat vagy ceruzát, jelölőket és az egyéb szükséges eszközöket. Teremt s kényelmes, csendes, de inspiráló környezetet. Halkítsátok le a telefonokat, az értesítéseket, most csak a gyakorlat témájával foglalkozzatok.


1. feladat: "RÁHANGOLÓDÁS"

Te, mint vállalkozó, vagy akár mint magánszemély elgondolkodtál-e már azon komolyabban, hogy miért szeretsz 1-1 üzletben, szolgáltatónál, vagy 1-1 webáruházban vásárolni? Ha nem, itt az ideje, hogy megtedd. Ha egyedül dolgozol a jegyzeteld le, ha többen akkor ajánlott PostIt-ekkel fehér táblára közösen összeszedni a gondolataitokat. Egy kis segítség, néhány megfigyelési szempont:

  • Mi jellemzi a te vásárlási szokásaid. Hol és mit szoktál vásárolni (kedvenc "boltjaid" típusa, mérete, termékkörök). -
  • Írd fel neked mik a fontos jellemzői, lépései vagy elemei a vásárlásnak, egy hagyományos bolti és egy online webshop esetében.
  • Mi az ami számodra bosszantó vagy fájó pont a vásárlás menetében (hagyományos és e-kereskedelemben is megvizsgálva)?
  • Milyen eszközökre van szükséged a vásárláshoz (mindkét esetben) ami nélkül nem mehet végbe?

Tipp: Ezekre a jövőben térj majd vissza a Buyer Persona készítéskor a persona jellemzői kapcsán is!

2. feladat: "KITEKINTÉS"

Olvasd el az ajánlott cikket (ITT találod ). Miközben olvasol, megéri elgondolkodni, miért ilyen sikeresek ezek az oldalak, ezek a cégek.

  • Szerinted miben jobbak mint a piac többi szereplője?
  • Miben másabbak mint ők?

Ne csak gondolkozz rajta, írd is fel a lapodra, hogy miben látod a sikerüket, miben látod a másságukat az általad ismert, látogatott webshopok között.

3. feladat: "KUTATÁS"

Gyűjtsd össze, szerinted mik az előnyeik ezeknek a felületeknek! A szempontod lehet bármi, mi a következőket javasoljuk:

  • Munkamenet: ez az úgynevezett felhasználó útja (a vásárlás menetének lépései, hossza hogyan jutsz el az első kattintástól a fizetésig vagy az áru kézhezvételéig. Ha van nagy helyed nyugodtan rajzolhatsz magadnak egy térképet ebből. :)
  • Kényelem: a felület egyértelmű-e számodra, érted e mit kíván meg tőled, a címkék szövegek egyértelműek -e, vonzóak -e az elrendezés, egyértelműen kényelmesen használhatóak -e a funkciók?
  • Funkciók: egyszerűen elérem-e a célom - egyértelmű -e a funkciója az elemeknek. Kínál-e többlet szolgáltatást a funkció tekintetében pl: fizetés - tudok-e többféle módon fizetni, kiszállítás - milyen kiszállítási formákat választhatok?
  • Vizsgáld meg hogy az adott oldallal te magad hol tudsz találkozni: hol hirdet és hogyan? Mennyire ismert, hogy érte el? stb...

Elsőnek saját tapasztalataid használd fel az információk összegyűjtéséhez. Ha komolyabban kívánod elemezni, akkor mindenképpen megéri rendszerbe foglalni táblázatos formában, hogy az adatokat később kiértékelve a saját javadra fordítsd e tapasztalatokat ;)

4. feladat: "ANALÍZIS"

Ha rendelkezik üzleted webes vásárlási felülettel gondold végig:

  • A te webshopod miben tér el a legjobbaktól?
  • Jobbnak vagy rosszabbnak érzed-e eleiben mint a " sikerlistás oldalakat"? ;)
  • Az 1-es feladatban használt fókuszok szerint, elemezd céged webshopját - ha még nem rendelkezel webshoppal, vázold fel meg ezek alapján mik lennének az elvárásad!
      • Használat, bejárt út
      • Kényelem,
      • Funkcionális hatékonyság,
      • Hirdetés - ismertség alapján

5. feladat: "ÖTLETELÉS"

Ha csapatban dolgoztatok itt az idő megosztani egymással a megfigyeléseiteket - foglalkozzatok legalább 1 órát azzal, hogy meghallgatjátok egymás, elemzitek a megfigyeléseiteket. És Ötleteltek. Ne feledd a fókusz a saját webshop javításán legyen!

  • Ha céged szolgáltatásához vagy terméked értékesítéséhez használsz/-nál webshopot, mik lennének példa értékűek nálad a fenti elemzések utáni tapasztalatoddal indokoltan.
  • A célközönségetek mit kedvel a látottakból? (Segít ha vannak Buyer personáitok, erre alapozott marketing és kereskedelmi stratégiáitok)
  • Mik azok a funkciók, amiket hiányolsz,elhagynál, átalakítanál és hogyan?
  • Mi az amit a konkurenciánál jó példaképpen te is bevezetnél?
  • Mi az amiben el tudnál válni a konkurensektől és kuriózummá válhatnál?

Tipp: Delegáljátok a szükséges megvalósítási feladatot - például projektként, valamint jelöljétek ki annak felelősét, vagy tegyetek rá ajánlást. Amennyiben nincs szakmai támogatás keressetek webshop területen jártas szaktanácsadót a jövőbeni tervek és megvalósításhoz.

6. feladat: "TERVEZÉS"

Tervezd újra, fejleszd, finomítsd a megfigyeléseid alapján a jelen vagy jövőbeni webshopod!

Vonjatok be webshopok területén jártas fejlesztőt, szakértőt, UI/UX szakembert, marketing szakembert, ha másét nem, legalább egy konzultáció erejéig, ahol a jelen gyakorlat eredményeit feltárva egyeztethette vele és véleményeztethettek.

A gyakorlatban kapott tapasztalatot és adatokat összesítsétek, és szakértő webfejlesztő segítségével már kezdetét is veheti a feladat megvalósítása -ennek külön folyamatlépései lesznek, melyek nagy vonalakban a UI/UX tervezés, prototípusok készítése, tesztelése, fejlesztés, tesztelés validálás és végül éles alkalmazás.

A feladatsort összeállította Zeke Éva A. A Digitrans Hungary gyakorlati oktatója.

Amennyiben sikeresen alkalmaztad fenti gyakorlatot, és tapasztalataid megosztanád velünk, vagy a nagyvilággal - írj nekünk az info@digitrans.hu címre.


Érdekelnek további hasznos módszertani gyakorlatok a digitális üzlet, stratégia alkotás, üzletvezetés, és az üzleted digitalizációs átalakításával kapcsolatban?

Gyere el csapatoddal az üzleti modell workshopunkra! A workshopok ingyenesek, de előzetes regisztrációhoz kötött a részvétel.

WORKSHOPOK ÉS JELENTKEZÉS